• header_en
  • header_bn

 

Corruption increases poverty and injustice. Let's fight it together...now

 

Biman Bangladesh Airlines: Challenges of Governance and the Way Out

Biman Bangladesh Airlines: A Diagnostic Study

M. Aktar Hossain, A.M. Shamsuddula, Mohammad Nure Alam

Biman is the national flag carrier, which is fully owned and operated by the Government of Bangladesh. The corporate body of Biman, namely ‘Bangladesh Biman Corporation’, is doing business as Biman Bangladesh Airlines under the Ministry of Civil Aviation and Tourism. Biman Bangladesh Airlines was formed on 4 January 1972 with 2500 skilled and unskilled manpower without any capital and aircraft. Biman was established as of a corporation on 27 October 1972 with a view to ensuring better operation and development of air transport service.

Over the last decades, Biman faced a number of problems. Information on mismanagement and corruption in the organisation has trickled out in recent years. Such incidents include mismanagement in ticket confirmation and reconfirmation, poor passenger service, corruption in purchasing spare parts, alleged corruption on aircraft lease, lack of planning with regard to scheduling, fleet planning, human resource management and so on.

Click here for Executive Summary.

 

বিমান বাংলাদেশ এয়ারলাইন্স: একটি ডায়াগনস্টিক স্টাডি

মো: আকতার হোসেন, , এম, শামছুদ্দৌলা, মোহাম্মদ নুরে আলম

বিমান সম্পূর্ণ সরকারি মালিকানাধীন বাংলাদেশের জাতীয় পতাকাবাহী এয়ারলাইন্স। বাংলাদেশ বিমান কর্পোরেশননামে এই কর্পোরেট সংস্থাটি বেসরকারি বিমান চলাচল ও পর্যটন মন্ত্রণালয়ের অধীনে ব্যবসায়িক কার্যক্রম পরিচালনা করে আসছে। ১৯৭২ সালের ৪ জানুয়ারি কোনো প্রকার মূলধন এবং উড়োজাহাজ ছাড়াই প্রায় ২,৫০০ জন দক্ষ ও অদক্ষ কর্মী নিয়ে বিমান যাত্রা শুরু করে। বিমানযাত্রায় উন্নত সেবা নিশ্চিত করার লক্ষ্যে ১৯৭২ সালের ২৭ অক্টোবর বিমানকে কর্পোরেশনে উন্নীত করা হয়।

প্রতিষ্ঠালগ্ন থেকেই বিমান বিভিন্ন ধরনের সমস্যার সম্মুখীন হয়ে আসছে। সমপ্রতি এর সাথে যোগ হয়েছে চরম অব্যবস্থাপনা ও দুর্নীতি। এছাড়াও টিকেট কনফার্মেশন ও রি-কনফার্মেশনে অব্যবস্থাপনা, নিম্নমানের যাত্রীসেবা, খুচরা যন্ত্রাংশ কেনায় দুর্নীতি, উড়োজাহাজ লিজ নেওয়ার ক্ষেত্রে দুর্নীতি এবং অলাভজনক রুটে পরিবহণ পরিচালনা, নির্ধারিত সময়ে উড়োজাহাজ উড্ডয়ন না করানো এবং অদক্ষ মানব সম্পদসহ নানা বিষয়ে কর্তৃপক্ষের পরিকল্পনার অভাব সুস্পষ্ট।

সারসংক্ষেপের জন্য ক্লিক করুন